Dodano: 30.09.2022
Według danych statystycznych średni wiek telefonu, który został wymieniony na nowy, w trzecim kwartale 2021 wynosił 3,32 roku. To więcej niż w III kwartale 2020 (3,13 lat) i znacznie więcej niż w III kwartale 2016 (2,36 lat). Wynika z tego, że w ciągu ostatnich pięciu lat użytkownicy smartfonów korzystali z nich prawie cały rok dłużej.
Jak widać obecnie klienci korzystają ze swoich telefonów przez okres dłuższy niż trzy lata. Jest to niestety więcej niż średni czas wsparcia w zakresie aktualizacji systemu operacyjnego i zabezpieczeń urządzenia. Jak wiadomo trzy lata aktualizacji systemu operacyjnego jest nadal standardem branżowym dla flagowych telefonów, ale często jest to znacznie mniej w przypadku telefonów klasy średniej i telefonów budżetowych. Apple i Samsung to producenci oferujący najdłuższe wsparcie w zakresie aktualizacji systemu operacyjnego i zabezpieczeń.
W dzisiejszych czasach telefony starzeją się technologicznie coraz wolniej a nowe funkcje czy udogodnienia są coraz mniej zauważalnie. Jednak te drobne ulepszenia kosztują coraz więcej. Rynek jest w objęciach dwóch przeciwstawnych sił. Z jednej strony dążenie do innowacji we flagowych smartfonach spowodowało wzrost cen do najwyższych poziomów. Flagowe smartfony w sprzedaży detalicznej kosztują już ponad 1400 USD. Z drugiej strony, konsumenci nadal domagają się telefonów z dobrym stosunkiem wartości do ceny. Tak czy inaczej, niewielu konsumentów może sobie pozwolić na wydawanie co dwa lata ponad 1000 USD na flagowy smartfon. Urządzenia starzeją się technologicznie coraz wolniej i zatem nie ma zachęty do kupna nowego modelu.
Oczekuje się, że do 2030 r. ilość odpadów elektronicznych wzrośnie do 74 milionów ton na całym świecie. Wymiana starzejącej się baterii i uszkodzonego wyświetlacza może dać telefonom nowe życie za ułamek kosztów i zasobów nowego modelu. Na pewno producenci smartfonów mogliby zrobić o znacznie więcej w zakresie aktualizacji oprogramowania, naprawialności urządzeń oraz dostępie do części zamiennych.
Od klasy średniej po flagowce, sprzęt jest teraz wystarczająco mocny, aby przetrwać kilka lat i nie zestarzeć się technologicznie. Dni szalejących ulepszeń z roku na rok już dawno minęły, niezależnie od tego, czy patrzymy na niesamowitą wydajność, aparaty czy żywotność baterii. Coraz trudniej jest uzasadnić produkcję jednorazowych urządzeń elektronicznych, które mają przetrwać zaledwie 2 czy 3 lata. Producenci mają dużo do zrobienia w zakresie aktualizacji zabezpieczeń, łatwiejszego dostępu do programów naprawczych i części zamiennych. Długoterminowe wsparcie nie musi być również nieopłacalnym przedsięwzięciem dla producentów smartfonów. Kanały napraw z czasem także przynoszą dochody. Możliwe jest również uwzględnienie długoterminowego wsparcia w cenie detalicznej telefonu.
Autor: KaEn
2022-05-13 00:13 też tak uważam, że kupowanie co 2 lata telefonu za kilka tysięcy zł to spora przesada i marnotrawstwo. Oszczędzajmy zasoby planety. Bądźmy ekologiczni. |