Dodano: 11.05.2020
Telefony z Androidem wyprodukowane wiele lat temu posiadają przestarzałe wersje systemu operacyjnego. Może to oznaczać, że nie mają krytycznych aktualizacji zabezpieczeń. Są to tzw. łatki bezpieczeństwa, które powstają za każdym razem, gdy hakerzy odkrywają nową lukę bezpieczeństwa w oprogramowaniu telefonu. Lukę tą producenci zazwyczaj szybko naprawiają i wysyłają do telefonu. Łatek takich z czasem otrzymujemy wiele, ponieważ cyberprzestępcy zawsze próbują znaleźć nowe sposoby na obejście zabezpieczeń w telefonie. Jest to ciągły cykl identyfikowania zagrożeń i ich neutralizowania.
Producenci smartfonów zapewniają obsługę telefonu, w zakresie poprawek bezpieczeństwa, tylko przez określony czas. Ciągła obsługa w tym zakresie przez lata byłaby raczej niemożliwa. Zazwyczaj producenci ograniczają ten okres do dwóch, trzech lat.
W zasadzie nie uważa się za bezpieczne uruchamianie urządzenia, które nie otrzymuje poprawek bezpieczeństwa. Krytyczne luki w zabezpieczeniach stają się publicznie znane co kilka tygodni lub miesięcy. Niezabezpieczony telefon może umożliwić pełny dostęp do wszystkiego, co się w nim znajduje, w tym do e-maili, informacji kontaktowych, połączeń telefonicznych lub danych bankowych.
Sprawdzanie takie nie jest proste. Najpierw najlepiej jest przejść do ustawień i sprawdzić aktualizacje oprogramowania. i oczywiście zainstalować najnowszą wersję. Zwykle daje to pewne wskazówki, kiedy telefon był ostatnio aktualizowany. Jeśli nasz telefon informuje, że ma najnowsze oprogramowanie i zostało zainstalowane wiele miesięcy lub lat temu, to jest zdecydowania zła dla nas wiadomość. Oznacza to najprawdopodobniej, że nasz telefon nie jest już obsługiwany w zakresie poprawek bezpieczeństwa.
Niestety, producenci nie informują nas o zaprzestaniu wsparcia systemu operacyjnego. Przyjętą praktyką producentów jest utrzymywanie tego wsparcia przez dwa lub trzy lata. Różni się to jednak w zależności od firmy. Google na przykład dla telefonów Pixel utrzymuje aktualizacje zabezpieczeń przez co najmniej trzy lata od momentu premiery. Dla porównania Apple zapewnia aktualizacje oprogramowania dla telefonów nawet sprzed pięciu lat. Najnowszy system operacyjny iOS 13 można zainstalować na iPhonie 6S z 2015 roku.
Sprawdzanie zatem czy nasz telefon z Androidem jest obsługiwany pod względem bezpieczeństwa, wymaga pewnego wysiłku i wyszukiwania. Najlepszym sposobem jest rozpoczęcie tego sprawdzania na stronie pomocy technicznej w serwisie internetowym producenta telefonu.
Najlepszym sposobem na zapewnienie sobie bezpieczeństwa jest po prostu nie używanie telefonu, który nie ma już wsparcia w zakresie bezpieczeństwa. Jeśli jednak z różnych przyczyn posiadamy przestarzały telefon to jest kilka reguł, które warto przestrzegać. Pobierajmy tylko aplikacje ze sklepu Google Play a nie z zewnętrznych lub nieoficjalnych sklepów z aplikacjami. Nie korzystajmy z bankowości przez telefon, nie synchronizujmy kont e-mail i nie prowadźmy intymnym rozmów wideo.
Autor: KaEn
2020-05-11 00:40 w ten sposób producenci zmuszają nas do szybkiej wymiany smartfonów na nowe już po 2 latach użytkowania. To są nieuczciwe praktyki. |