Dodano: 01.11.2016
Usługa Wi-Fi Calling umożliwia realizowanie połączeń głosowych (oraz przesyłanie wiadomości tekstowych) w technologii VoIP, w zasięgu sieci Wi-Fi, z wykorzystaniem telefonu komórkowego. Używany telefon powinien posiadać albo natywne oprogramowanie Wi-Fi Calling (wbudowane w system operacyjny) albo zainstalowaną specjalną aplikację. Za pomocą WiFi Calling można rozmawiać zarówno z kraju, jak i z zagranicy.
W odróżnieniu od Skype i innych komunikatorów działających na bazie technologii VoIP, usługa Wi-Fi Calling umożliwia wykorzystanie naszego istniejącego numeru komókowego. Nie potrzebujemy także żadnych dodatkowych urządzeń typu bramki VoIP czy telefony IP. Rolę tą spełnia nasz telefon komórkowy. Wi-Fi Calling różni się nieco od komunikatorów VoIP, które transferują nasze pakiety głosowe poprzez sieć internetową do róznych sieci telekomunikacyjnych. Każda sieć VoIP posiada swojego operatora, który najpierw pobiera opłaty od swoich abonentów a następnie reguluje należności wynikające z zakończenia połączenia w obcej sieci (stawki MTR). Natomiast Wi-Fi Calling łączy pakiety głosowe z naszego telefonu komórkowego tylko do naszej macierzystej sieci komórkowej wykorzystując internet zamiast sieć 3G/4G.
Zasadę działania Wi-Fi Calling prezentuje rysunek poniżej
1. W przypadku całkowitego braku lub słabego zasięgu sieci komórkowej 3G/4G (w piwnicach, klubach, zbrojonych budynkach, metrze, domku na wsi itp )
2. Przebywając poza granicami kraju i poza obszarem UE w celu uniknięcia dodatkowych opłat za połączenia na numery krajowe
1. Oprócz naszego smartfona nie potrzebujemy żadnych dodatkowych urządzeń typu bramka VoIP czy telefon IP
2. Nasz numer telefonu komórkowego jest nadal aktualny dla osób chcących się z nami skontaktować
3. Osobom, do których dzwonimy, wyświetlony zostanie w trakcie połączenia nasz numer telefonu komórkowego
4. Nie potrzebujemy dodatkowej umowy z operatorem VoIP czy dokonywania przedpłat na konto operatora VoIP
5. Jeśli mamy u swojego operatora komórkowego abonament typu no-limit lub wykupiony pakiet prepaid no-limit (a2mobile) to nasze połączenia z zagranicy do kraju (do wszystkich sieci) są całkowicie bezpłatne.
Używanie Wi-Fi calling jest bezpłatne a płacimy jedynie za wykonane usługi tak jakby były one wykonywane z terytorium kraju. Czyli rozmowy i wiadomości wysyłane na polskie numery są darmowe w taryfach no-limit lub zgodne z krajową taryfą jeśli korzystamy z innych planów taryfowych. Ma to szczególnie duże znaczenia w sytuacji gdy przebywamy poza granicami kraju a także poza granicami UE. Nie ponosimy wtedy żadnych dodatkowych opłat roamingowych za połączenia na numery krajowe.
Inaczej wygląda sprawa rozmów inicjowanych spoza terytorium Polski do innych krajów. Zgodnie z ogólną zasadą w Wi-Fi Calling abonent inicjujący połączenie taryfikowany będzie prawdopodobnie tak jakby znajdował się w kraju czyli jakby realizował połączenie międzynarodowe. Pamiętajmy, że połączenia międzynarodowe są obecnie dużo droższe niż połączenia realizowane w roamingu na obszarze UE. Zatem przebywając w którymkolwiek kraju UE i wykonując połączenie do innego kraju UE (poza Polską) korzystniej będzie nie korzystać z Wi-Fi Calling.
Pierwszą siecią, która uruchomiła komercyjnie Wi-Fi Calling w Polsce jest sieć a2mobile, której właścicielem jest AREO2. Aby korzystać z usługi należy pobrać specjalną aplikację na telefon z systemem android. Nie każdy telefon będzie kompatybilny z usługą a jedynie kilkadziesiąt przetestowanych przez operatora urządzeń. Listę tych telefonów znajdziemy w regulaminie usługi Wi-Fi Calling. Usługa obejmuje jedynie rozmowy bez SMS/MMS-ów.
PLAY wprowadził usługę Wi-Fi Calling w październiku 2016 r. Jest to usługa natywna nie wymagająca instalacji dodatkowej aplikacji i obejmuje:
Aby korzystać w Play z Wi-Fi Calling niezbędne jest posiadanie oferty na abonament oraz telefonu kupionego od tego operatora. Lista kompatybilnych telefonów to obecnie 9 urządzeń:
W sieci Plus trwają od dłuższego czasu testy usługi Wi-Fi Calling. W ramach testów połączenia realizowane za pomocą Wi-Fi Calling są całkowicie bezpłatne. Usługa działa tylko na telefonach z systemem min. Android 4.4. Test trwa do 31.12.2016. Wymagane jest pobranie specjalnej aplikacji. Usługa nie obejmuje przesyłania SMS-ów i MMS-ów.
Do podstawowej wady WiFi Calling należy zaliczyć to, że połączenia zainicjowane w tej technologii nie potrafią samodzielnie przełączać się na zasięg 3G/4G. Oznacza to, że jeśli zaczniemy rozmowę poprzez WiFi a następnie stracimy połączenie z Internetem to nasza rozmowa zostanie przerwana.
Ponadto rozmowy inicjowane z któregokolwiek państwa UE do innych krajów UE (z wyłączeniem Polski) będą prawdopodobnie droższe gdy korzystać będziemy z usługi Wi-Fi Calling. Jest to spowodowane faktem, że obecnie koszty rozmów w roamingu na terenie UE są mocno ograniczone rozporządzeniem Komisji Europejskiej a koszty rozmów międzynarodowych (inicjowanych z terytorium kraju) są dużo wyższe i nie podlegają restrykcjom unijnym.
Autor: Krzysztof Nieścioruk
2016-10-20 11:12 Jestem cały za wifi calling. Będąc za granicą głównie dzwonimy do kraju a zatem będziemy mieli spore oszczędności. W sumie na numery innych krajów rzadko się dzwoni będą za granicą. |
2016-10-20 11:15 ja mam rozmowy i sms-y bez limitu czyli jak wyjadę z Polski to mam dalej wszystko za darmo. Chodzi mi oczywiście o rozmowy i sms-y do kraju , które będę już w cenie pakietu no-limit |
2016-10-20 11:16 ciekawe czemu Play nie uruchomił wifi calling dla telefonów na kartę ? Byłoby to mi raczej potrzebne teraz. |