banner
wstęga

Sonda
SONDA : Która sieć ma najlepszą ofertę ,,tylko sim,,
Play
Orange
Plus
T-Mobile
Nju mobile
Heyah
Red Bull Mobile

artykuł-zdjęcie

 

Analiza bieżącej sytuacji w segmencie ,,tylko sim,,

Dodano: 11.11.2013

 

Krótki przegląd ofert ,,tylko sim” – listopad 2013

W ostatnich kilku miesiącach dużo się zmieniło w segmencie ofert ,,tylko sim” dla klienta indywidualnego. Nadal trwa wojna cenowa rozpoczęta w kwietniu pojawieniem się przełomowej oferty nju mobile. W tamtym czasie zaproponowanie abonamentu za kwotę 29 zł z nielimitowaną ilością rozmów do wszystkich sieci było dużym zaskoczeniem. Nastąpiła wtedy znaczna przecena rynku usług telefonii głosowej. Nju mobile to alternatywna (drugoplanowa) sieć telefonii komórkowej, której właścicielem jest PTK Centertel. W sieci tej cała sprzedaż oferty z rachunkiem realizowana jest przez internet. W następnych dniach i tygodniach od startu nju mobile pojawiły się konkurencyjne oferty od operatorów P4 i T-Mobile, które także prezentowane były tylko w sieciach drugoplanowych (Red Bull Mobile i Heyah). Sprzedaż tych ofert odbywała się wyłącznie przez internet lub w przypadku ofert na kartę (pre-paid) w kioskach ruchu, stacjach benzynowych itp. W tym czasie operator sieci Plus ogłosił, że nie będzie wystawiał oferty konkurencyjnej do nju mobile i nie włączy się do wojny cenowej.

Warto zauważyć, że usługi mobilnego Internetu nie uległy w tym czasie przecenie.

Kierunki zmian w ofertach typu ,,sim-only” dla klienta indywidualnego

Przede wszystkim można powiedzieć, że wojna cenowa trwa i rozszerzyła się na sieci podstawowe. Chodzi tu głównie o oferty operatorów P4 i T-Mobile. Oferty ,,tylko sim” w ich podstawowych sieciach zaczęły się zbliżać do ofert z sieci alternatywnych (Red Bull Mobile i Heyah).

Operator PTK Centertel w swojej głównej sieci Orange w zasadzie zachowuje się w tym zakresie biernie. Dokonano jedynie klika drobnych zmian w wybranych ofertach ,,tylko sim”. Wydaje się, że operator ten nie chce wprowadzić konkurencyjnych ofert bez telefonu do swojej sieci podstawowej poprzestając na intensywnym promowaniu sieci alternatywnej nju mobile. Prawdopodobnie taka jest strategia marketingowa. Obecnie reklama sieci Orange koncentruje się bardziej na promocjach smartfonów, tabletów i na ofertach łączonych.

Natomiast operator sieci Plus nadal tkwi w defensywie i nie włącza się do działań konkurencyjnych. W efekcie oferta bez telefonu tego operatora na tle konkurencji wygląda wyjątkowo słabo. Jest to bardzo widoczne dla każdego klienta i może źle wpłynąć na wizerunek operatora ponieważ w segmencie ,, sim-only” porównywanie ofert jest bardzo proste. Nie występuje tu składnik cenowy związany z subsydiowaniem terminali i dlatego ceny pokazują koszt samej czystej usługi. Sieć Plus, jak się okazało po ostatniej odsłonie nowej świątecznej oferty ( z 6 listopada) stawia przede wszystkim na oferty ze smarfonem, tabletem a nawet telewizorem oraz na oferty łączone z internetem LTE i z usługami telewizji satelitarnej Cyfrowego Polsatu.

Zmiany szczegółowe w sieciach drugoplanowych

W ofercie nju mobile na kartę w październiku uruchomiono nową ciekawą usługę pod nazwą ,,do komórkowych”. Usługa ta pozwala za 99 groszy dziennie na nielimitowane połączenia do wszystkich sieci komórkowych. Miesięczny koszt korzystania z nielimitowanych rozmów na komórki wyniesie wtedy tylko ok. 30 zł. co jest porównywalne do oferty z rachunkiem (nie uwzględniając połączeń do sieci stacjonarnych)

W ofercie heyah non stop duże zmiany. Zniknęła ze sprzedaży internetowej oferta z telefonem na raty. Cała oferta z sieci alternatywnej heyah weszła do sprzedaży w salonach T-Mobile. Odważne przedsięwzięcie, które wywołuje określone implikacje w zakresie ustawienia cen w sieci podstawowej T-Mobile.

W ofercie Red Bull Mobile No Limits w dniu 21 czerwca br. wprowadzono wersję II oferty. Zaproponowano zakup usługi razem z telefonem w trzech różnych abonamentach. Najtańszy abonament kosztuje 49 zł i obejmuje nielimitowane rozmowy do sieci komórkowych i stacjonarnych oraz telefon w bardzo atrakcyjnej cenie (np. Samsung Galaxy Trend za 6 zł). Umowa podpisywana jest na 24 miesiące.

Zmiany szczegółowe w sieciach podstawowych dla klienta indywidualnego

Jak wcześniej zasygnalizowano oferty ,,tylko sim” w sieciach Play i T-Mobile zbliżają się do ofert tanich sieci drugoplanowych. Pierwszym tradycyjne był operator sieci Play wprowadzając na początku września ofertę Formuła Unlimited. Zaproponowano bardzo atrakcyjne ceny np. dla osób przenoszących numer do Play w abonamencie za 29,9 zł otrzymujemy nielimitowane rozmowy do sieci komórkowych. Połączenia do sieci stacjonarnych są niestety osobno płatne 29 gr/min. Umowa zawierana jest na okres 15 miesięcy.

W sieci T-Mobile natomiast wprowadzono nowe oferty Basic, Comfort i nielimitowaną Premium.

Bardzo ciekawą była oferta Basic bez telefonu, gdzie w abonamencie za 19,9 zł otrzymywaliśmy pakiet 400 minut do wszystkich sieci. Oferta ta niestety została zdjęta 2 grudnia 2013 roku. W tym przypadku cena jednostkowa za połączenie była rekordowo niska i wynosiła 4,9 gr/minutę. To praktycznie prawie tyle samo, co stawka aktualna MTR w Polsce, jaką trzeba zapłacić drugiemu operatorowi za doprowadzenie połączenia do abonenta końcowego. Zysk dla operatora może jedynie powstać w przypadku ruchu zamykającego się wewnątrz sieci lub w przypadku, gdy abonent nie wykorzysta pakietu 400 minut lub go znacznie przekroczy (wtedy płaci 30 gr/min wg taryfy Rodzina 60). Podobną propozycją do Basic jest oferta Comfort, gdzie za kwotę 29,9 zł otrzymujemy miesiecznie pakiet 800 minut do wszystkich sieci. Interesującą propozycją jest także oferta Premium z nielimitowaną ilością rozmów do sieci komórkowych i nielimitowaną ilością sms-ów za kwotę 39,9 zł. Cena jest podobna do oferty heyah non stop za 29 zł + nielimitowane sms-y za 9 zł. Ponadto w dniu 5 listopada oferta Premium została ulepszona poprzez dodanie nielimitowanych połączeń do sieci stacjonarnych bez zwiększenia kwoty abonamentu.

Jak zatem wyraźnie widać oferty nielimitowane ,,tylko-sim” w sieciach podstawowych Play i T-Mobile są prawie takie same pod względem cenowym  jak w odpowiadających im sieciach drugoplanowych.

Krzysztof Nieścioruk

Autor: j.w.
Źródło: własne
Komentarze
Brak komentarzy
Zobacz więcej nowości
bannerbanner
.
baner reklamowy-5

Wyszukiwarka
okazji

Znajdź najlepsze ceny popularnych telefonów

baner reklamowy-4
Ta strona używa cookies.    Polityka Prywatności    Jak wyłączyć cookies?   
AKCEPTUJĘ

.