Dodano: 01.10.2013
UWAGA: Artykuł napisany w październiku 2013r. Od tego czasu Play uruchomił ofertę Formuła Rodzinna. Pisaliśmy o tym tutaj >
W dzisiejszych czasach prawie w każdej rodzinie znajdziemy więcej niż jeden telefon komórkowy. Statystycznie każdy Polak posiada, co najmniej jedną komórkę a zatem w statystycznej rodzinie powinny być, co najmniej tyle telefonów komórkowych ilu jest członków tej rodziny. Bardzo często jest niestety tak, że komórki w jednej rodzinie pochodzą od różnych operatorów i posiadają bardzo różne plany taryfowe. Jest to sytuacja bardzo niekorzystna biorąc pod uwagę ponoszone koszty. Dzieje się tak, dlatego że kupujemy telefony osobno dla każdego członka rodziny i nie wykorzystujemy w negocjacjach cenowych potencjału klienta grupowego.
Najlepszym rozwiązaniem jest zakup jednorazowy usług telefonii mobilnej dla całej rodziny w ramach tzw. abonamentu rodzinnego, czy inaczej mówiąc taryfy rodzinnej. Taryfy takie, niestety na razie, nie są oferowane na naszym rynku ale pojawiły się pierwsze elementy usług umożliwiających obniżenie rachunków telefonicznych dla rodziny.
Zauważmy, że bardziej liczebna rodzina, może być traktowana, pod względem marketingowym, jak mała firma. Pozyskiwanie przez operatorów klientów biznesowych, nawet tych małych, to już zupełnie inny kanał sprzedaży, do którego przykłada się większą wagę. Jest to kanał obsługiwany przez przedstawicieli handlowych działających na rynku w sposób aktywy i bezpośrednio docierających do klientów. Wiadomym jest, że w dobie tak dużego nasycenia rynku usługami telefonii komórkowej, ciężko byłoby pozyskiwać nowych klientów w postaci całych rodzin. Oferta taka, jeśli wejdzie na nasz rynek powinna bazować, przede wszystkim, na pozyskaniu najpierw jednego numeru a następnie przeniesieniu numerów pozostałych członków rodziny z uwzględnieniem istniejących w umowach okresów lojalnościowych.
Korzystanie ze wspólnej taryfy rodzinnej jest zazwyczaj dużo tańsze niż używanie odrębnych indywidualnych taryf przez poszczególnych członków rodziny. Dzieje się tak, dlatego ponieważ operatorzy muszą mocno zachęcić do swojej oferty całą rodzinę. Operatorzy zdają sobie sprawę, że mogą w ten sposób pozyskać klienta grupowego oraz zwiększyć u siebie wskaźnik przeniesień numerów z sieci konkurencyjnych.
Taryfy rodzinne umożliwiają wspólne wykorzystywanie pakietu minut. Takie rozwiązanie samo w sobie daje nam oszczędności zawłaszcza, jeśli poszczególni członkowie rodziny zużywają minuty w różnym stopniu. Do taryfy rodzinnej może być również przypisany wspólny pakiet sms/mms-ów.
Zgodnie z zasadami rachunku prawdopodobieństwa, zawsze jeden wspólny pakiet minut czy sms-ów dla całej rodziny będzie lepiej wykorzystany niż osobne pakiety minut dla poszczególnych członków rodziny. Chodzi tu przede wszystkim o to, aby zakupiony w ramach abonamentu pakiet minut był wykorzystywany, co miesiąc prawie w 100 % a także nie był też nadmiernie przekraczany w niektórych miesiącach.
Taryfy rodzinne zazwyczaj oferują również wspólny pakiet danych umożliwiający dostęp do internetu. Tak samo jak w przypadku pakietu minut udostępnienie wspólnego pakietu danych rozwiązuje problem nierównego zużycia danych przez poszczególnych członków rodziny.
Istnieją różne kombinacje taryf rodzinnych jak taryfy z nielimitowaną ilością minut i danych, taryfy z nielimitowaną ilością minut, lecz z limitowanym pakietem internetowym lub taryfy z limitowanym pakietem minut i danych.
Obecnie, w wielu krajach na świecie a zwłaszcza w USA i Kanadzie, oferty rodzinne funkcjonują na dobre. Ostatnio bardzo popularna w USA jest oferta rodzinna operatora T-Mobile. Można w niej zamówić do pięciu numerów komórkowych. Plany taryfowe występują z nielimitowaną ilością rozmów i sms-ów. Za pierwszy abonament zapłacimy 50 $ ( jak w ofercie indywidualnej) za drugi już tylko 30 $ a za każdy następny jedynie 10 $. Każdy numer ma przydzielony limit transmisji danych 500 MB, który możemy indywidualnie zmieniać. Zwiększenie pakietu danych dla jednego numeru do 2,5GB to wzrost abonamentu o 10 $ a wybór opcji nielimitowanego dostępu do Internetu to wzrost o 20 $. Jak widać w ofercie rodzinnej możemy znacznie zaoszczędzić na abonamencie. Za drugi abonament zamiast 50 $ zapłacimy 30 $ a za następne tylko 10 $.
U innych operatorów w USA można znaleźć na przykład taryfę rodzinną z pakietem 750 minut. Cena podstawowa za dwa numery komórkowe wynosi 59 $ miesięcznie. Dodanie dodatkowego numeru to koszt 10 $ /mies. Dodatkowo można dokupić wspólny pakiet dostępu do Internetu.
Niestety operatorzy nie wprowadzili jeszcze na nasz rynek taryf rodzinnych. Jednak pojawiły się już pierwsze elementy grupowego oferowania usług. Przykładem tego może być ostatnia oferta mobilnego internetu Orange Free Net. Umożliwia ona zakup pakietu danych, który może być wykorzystany wspólnie z innymi urządzeniami jak tablety czy smartfony. Wszystkie te urządzenia muszą być zarejestrowane na jednym koncie abonenckim (konto w systemie rozliczeniowy operatora). Możemy, zatem już kupować dla rodziny usługi mobilne bardziej ekonomicznie. Teraz w Orange najlepiej jest kupić telefony dla całej rodziny na jedno konto i to najlepiej w ofertach bez pakietu internetowego. Następnie dokupujemy jeden wspólny pakiet internetowy w ramach oferty Orange Fre Net. Za udostępnienie pakietu na inne urządzania nie jest pobierana żadna opłata. Najlepiej zdecydować się na ofertę bez terminala (modemu) z umową na 24 miesiące. Dostaniemy wtedy rabat 50% na abonament i na przykład za wspólny pakiet 3 GB zapłacimy tylko 14,95 zł miesięcznie. Brzmi rewelacyjnie. Do kontraktu możemy także dokupić drugą kartę SIM już za 9,9 zł miesięcznie i korzystać ze wspólnego Internetu na jeszcze jednym urządzeniu.
Są to promocje które oferują dodatkowe rabaty na abonament w przypadku korzystania z większej ilości usług mobilnych lub mobilnych i stacjonarnych. W ramach promocji abonent dostaje łączny rabat na wszystkie usługi zarejestrowane na jednym koncie abonenckim. Na przykład w ramach Orange Open Family jeśli mamy jeden telefon komórkowy na naszym koncie to przy zakupie następnego dostajemy 10 zł rabatu co miesiąc. Jeżeli dokupimy jeszcze Internet mobilny to w ramach promocji Orange Open Combo dostaniemy następne 10 zł rabatu. Wyżej przedstawione promocje przypominają trochę mechanizm udzielania rabatów na abonamencie w taryfach rodzinnych lecz nie mamy tu do czynienia ze wspólnym pakietem minut czy danych.
Dla porządku formalnego należałoby także przedstawić usługę w sieci T-Mobile pod nazwą ,,sieć rodzinna”. Jest to jednak niestety usługa bardziej z nazwy rodzinna niż z wynikających z niej oszczędności dla rodziny. Usługa polega na możliwości stworzenia tzw. sieci rodzinnej składającej się z grupy do 6 osób do których połączenia są bezpłatne. Połączenia pomiędzy członkami tej grupy są również bezpłatne. Sama usługa jest dosyć droga bo za grupę np. 4 osób zapłacimy 35 zł miesięcznie. W niektórych ofertach promocyjnych usługa ta jest tańsza (1,99 zł za grupę 2 osób). Plusem oferty jest to, że za usługę płaci tylko jedna osoba a korzystać mogą wszyscy członkowie sieci rodzinnej. Podobna usługa funkcjonowała również w sieci Orange pod nazwą ,,Pakiet Rodzinny". Tutaj za 15 zł miesięcznie mogliśmy stworzyć grupę do 4 osób które mogły rozmawiać ze sobą bezpłatnie w ramach limitu 300 minut. Limit ten odnosił się osobno do każdego członka grupy.
Miejmy nadzieję, że wkrótce doczekamy się na naszym rynku lepszych i kompleksowych ofert dedykowanych specjalnie dla rodziny.
Krzysztof Nieścioruk