Dodano: 03.04.2013
Na pewno wielu z nas uważa, że płaci zbyt duże rachunki za używanie telefonu komórkowego. Niestety w większości przypadków jest to pogląd słuszny. Operatorzy nie próżnują i ciągle doskonalą swoje oferty tak, aby nasz rachunek mógł być jak najwyższy. Ten rok już okrzyknięto rokiem smartfonów i tabletów. Chodzi tu raczej o to aby wytworzyć potrzebę zakupu nowego urządzenia wraz z usługą mobilnego internetu. W natłoku różnorodności proponowanych nam ofert i usług ciężko jest ocenić czy dokonujemy właściwego zakupu dopasowanego do naszych indywidualnych potrzeb. Dlatego warto, przed dokonaniem zakupu, przeanalizować nasze potrzeby a w tym nasz rachunek telefoniczny pod kątem ponoszonych kosztów i spróbować te koszty zmniejszyć. Poniżej przedstawimy 10 wskazówek jak to zrobić w odniesieniu do ofert abonamentowych.
1. Znajdź najbardziej pasujący do twoich potrzeb plan taryfowy. Dokładnie przeanalizuj jak często używasz komórki. Najlepiej to zrobić przed podpisaniem umowy z operatorem. Oczywiście nie jest to łatwe zadanie, jeśli jeszcze nie korzystałeś z telefonu. Warto wziąć pod uwagę fakt, że średni czas trwania wykonanych połączeń głosowych dla statystycznego klienta indywidualnego wynosi tylko 139 minut miesięcznie (dane UKE z 2011 r). Tak, więc jeśli nie jesteś gadułą to 250 do 300 minut powinno wystarczyć. Najlepiej jednak jest, jeśli używaliśmy komórki już wcześniej, sprawdzić nasze rachunki z kilku poprzednich miesięcy. Jest to dość istotne zagadnienie, ponieważ na rynku usług telekomunikacyjnych celowo nie ma ofert tzw. liniowych ( ze stałą stawką). W ogromnej większości funkcjonują oferty pakietowe, w których do wybranej kwoty abonamentu otrzymujemy określony pakiet minut. W ramach tego pakietu rozmowy są tańsze w przeliczeniu na ceny jednostkowe. Jeżeli jednak przekroczymy nasz limit to będziemy płacić już dużo drożej. Jeżeli nie wykorzystany naszego limitu to zapłacimy za usługę, której nie wykorzystaliśmy. W każdej sytuacji tracimy. Chodzi tylko o to, aby stracić jak najmniej. Przy okazji tej analizy możemy sprawdzić ,,stopień zachłanności” operatora. Określa go stosunek ceny jednostkowej stosowanej po przekroczeniu pakietu rozmów do ceny obowiązującej w ramach pakietu. Wskaźnik ten nie powinien przekroczyć liczby 2.
2. Odchudź swoją ofertę. Sprawdź lub przepytaj swojego operatora, za co dokładnie płacisz oprócz rozmów i transmisji danych. Czy może płacisz dodatkowo za ubezpieczenie komórki, serwis GPS ( nawigacja), fakturę papierową, rachunek szczegółowy, ulepszoną pocztę głosową? itp. Następnie przemyśl czy naprawdę potrzebujesz tych dodatkowych usług i udogodnień.
3. Zastanów się czy na pewno potrzebujesz w swoim telefonie pakiet transmisji danych. Rezygnacja z tego pakietu nie zawsze może być możliwa jeśli kupujesz smarfona. Wiele osób kupujących smartfona rezygnuje z pakietu danych i korzysta tylko z bezpłatnych sieci WiFi. Można tu zaoszczędzić aż kilkadziesiąt złotych miesięcznie. Już niedługo wykaz największych bezpłatnych sieci WiFi oraz społecznościowych grup udostępniania wzajemnego WiFi znajdziesz w serwisie Mobilny-Internet.eu
4. Zmniejsz pakiet danych. Jeśli musisz korzystać z Internetu mobilnego 3G ( 4G) pomyśl nad zmniejszeniem wielkości pakietu. Według niektórych danych statystycznych (zrzeszenie CTIA) statystyczny użytkownik smartfona zużywa tylko 700 MB danych miesięcznie. Bardzo sensownym rozwiązaniem jest zakup pakietu 0,5 GB miesięcznie i dodatkowo posiłkowanie się bezpłatnymi sieciami WiFi. Ponadto warto jest sprawdzić, jakie aplikacje w naszym telefonie pobierają najwięcej danych ( np. Google Maps). Mogą to być także bezpłatne wersje gier takie jak np. Angry Birds, które zwiększają pobór danych poprzez dostarczanie treści reklamowych.
5. Kompresuj dane. Kiedy ściągamy dane do naszego smarfona (np. grafikę ze strony www) to dane te mogą zostać tak przetworzone i skompresowane przez specjalny serwer aby były znacznie mniejszej wielkości. Na przykład wielkość ściąganych plików graficznych może być dopasowana do wielkości naszego wyświetlacza. W ten sposób ściągamy ,,odchudzone” pliki i możemy zaoszczędzić na transmisji danych nawet 5-krotnie. W tym celu należy pobrać bezpłatną aplikację na iPhona /iPada lub na urządzenie z systemem Android ze strony http://www.onavo.com. Pamiętaj jednak, że twoje dane przechodzić będą przez serwery firmy Onavo. Oznacza to, że firma ta będzie znała przesyłane przez ciebie informacje.
6. Zmieniaj za każdym razem operatora. Przenosząc nasz numer do innego operatora zawsze zyskujemy lepszą ofertę. Dzieje się tak, dlatego, że operatorzy chcąc zachęcić nas do przejścia do swojej sieci oferują specjalne oferty przeznaczone tylko dla takich klientów. Tak specjalna oferta jest niedostępna dla klienta dokonującego zakupu nowej aktywacji.
7. Wybierz ofertę ,,tylko-sim”. Decydując się na ofertę bez telefonu możemy zaoszczędzić najwięcej na kosztach abonamentu, ponieważ cena otrzymanego ( np. za złotówkę) telefonu rozłożona jest na miesięczne raty przez cały okres trwania umowy. Jeżeli nasz dotychczasowy telefon jest jeszcze w dobrej formie warto rozważyć ofertę ,,tylko-sim” . Oferty takie są zawierane są zazwyczaj na okresy krótsze np. 12 miesięcy.
8. Rozważ ofertę ,,pre-paid”. Płacąc z góry za usługi masz pełną kontrolę nad kosztami i płacisz za coś, co na pewno wykorzystasz. Niestety w ramach tej oferty nie otrzymamy super telefonu za symboliczną złotówkę. Jeśli jednak chodzi o ceny jednostkowe za oferowane usługi to są one generalnie trochę wyższe niż w ofertach abonamentowych, chociaż zdarzają się wyjątki od tej reguły (zwłaszcza, jeśli chodzi o cenę sms-ów)
9. Zrezygnuj ze smartfona. Weź tańszy telefon tylko do rozmów i sms-ów. Jeśli nie możesz się obyć bez ciągłego dostępu do sieci, e-maili i aplikacji spróbuj używać taniego tabletu z dostępem WiFi. Ceny tabletów znacznie zmalały i w ten sposób można zaoszczędzić kilkadziesiąt złotych miesięcznie.
10. Rozmawiaj w technice VoIP. Jeśli masz smartfona z WiFi i wykupiony pakiet danych to dlaczego by nie wykorzystać tego w celu prowadzenia rozmów poprzez sieć internetową. Można zrezygnować z pakietu rozmów o ile pozwala na to umowa z operatorem. Do rozmów typu VoIP można używać takich aplikacji jak Skype, Gogle Voice itp. Trzeba jednak pamiętać korzystając z sieci 3G( 4 G), że niektórzy operatorzy celowo blokują lub spowalniają pakiety VoIP. Nie dotyczy to oczywiście sytuacji, gdy korzystamy z sieci WiFi.
Krzysztof Nieścioruk