Dodano: 01.02.2013
W natłoku różnych reklam telefonów komórkowych czy usług mobilnego Internetu warto zatrzymać się na chwilę i zastanowić, jakich urządzeń i usług w zakresie telekomunikacji naprawdę potrzebujemy? Według pewnych ośrodków sondażowych klienci w Polsce znacznie przepłacają za usługi telekomunikacyjne. Wynika to z naszej nieświadomości oraz z nieuczciwej strategii marketingowej niektórych operatorów GSM/UMTS. Na przykład znany jest fakt, że znaczna część kupowanych smartfonów nie korzysta z połączeń internetowych. Fakt taki podważa sens kupowania drogich telefonów z rozbudowanym systemem operacyjnym i tysiącem aplikacji internetowych. W takim przypadku operator powinien zaproponować tani prosty telefon głównie przeznaczony do prowadzenia rozmów. Podobne przykłady można mnożyć. Po co, na przykład, w Polsce utrzymywanych jest ponad 7 milionów telefonów stacjonarnych, jeżeli połączenia z komórki do sieci stacjonarnej są już tańsze, jeśli weźmie się pod uwagę koszty abonamentu i koszty połączeń. ( ostatni cennik Play dla klienta indywidualnego to 19 gr/min poza abonamentem). Koszty f2m ( fixed to mobile) czyli koszty połączeń z sieci stacjonarnej do komórkowej powinny w 2013 roku znacznie spaść z uwagi na obniżenie stawek MTR w sieciach mobilnych do 8 gr/min i dalej do 4 gr/min (od 1 lipca 2013). Wiele linii stacjonarnych utrzymywanych jest chyba tylko po to, aby zapewnić dostęp do internetu. Jeżeli bowiem zrezygnujemy z telefonu stacjonarnego a chcemy utrzymać dostęp do internetu poprzez linię stacjonarną to niestety musimy płacić tzw. opłatę dodatkową za utrzymanie łącza (29 zł/miesięcznie). Opłata ta wydaje się na dzień dzisiejszy dość wysoka i powinna zostać znacznie zmniejszona.
Idąc dalej należałoby się zastanowić, jakie usługi i w jakiej ilości są nam naprawdę potrzebne. Czy potrzebny jest nam super smartfon za np. 1500 zł ( koszt rozłożony w abonamencie ok. 60 zł przez 24 mies) z pakietem internetowym np. 2 GB ( ok. 20 zł/ mies) + pakiet na rozmowy a także tablet za np. 1200 zł ( 50 zł przez 24 mies) z następnym pakietem internetowym 15 GB ( 59 zł/mies). Razem to ponad 200 zł miesięcznie. Takie byłyby życzenia prawie każdego operatora sieci komórkowej. Jednakże w tym wszystkim mamy wiele usług zdublowanych oraz usług w nadmiarze, których najprawdopodobniej nie wykorzystamy. Jeżeli zamierzamy korzystać z mobilnego internetu za pomocą tabletu to nasz telefon komórkowy powinien być jak najprostszy i jak najtańszy i oczywiście bez pakietu internetowego. Jeżeli natomiast zamierzamy korzystać z mobilnego internetu za pomocą smartfonu to raczej nie powinnyśmy kupować tabletu i związanego z nim pakietu internetowego. W takiej sytuacji lepiej wybrać smartfon z dużym ekranem ( np. Samsung Galaxy Note 5,3’ ). Kupując sam smartfon wybierajmy raczej niższe pakiety internetowe. Według CTIA (Cellular Telephone Industries Association) przeciętny użytkownik smartfonu zużywa tylko ok. 700 MB miesięcznie. Większość operatorów sugeruje nam większy pakiet np. 1 GB lub 2 GB. Proponujemy, zatem wybierać raczej mniejsze pakiety danych przy jednoczesnym wykorzystywanie w większym stopniu bezpłatnych punktów dostępu WiFi które mamy w zasięgu najczęściej w domu, u znajomych a także w restauracjach, hotelach, kawiarniach i innych miejscach publicznych. To na pewno zmniejszy ilość danych pobieranych przez nasz smartfon od operatora mobilnego internetu. Można też skorzystać z najnowszych aplikacji udostępniającej nasze WiFi znajomym z Facebooka lub dołączyć do jakieś globalnej sieci udostępniania punktów WiFi. Takie sieci tworzone są intensywnie na całym świecie w celu udostępniania przez ich członków własnego domowego WiFi w zamian za uzyskanie dostępu w innych miejscach od pozostałych członków takiej sieci.
Podobną ostrożność w wyborze wielkości pakietu internetowego sugerujemy dla takich urządzeń jak tablety. Zawsze możemy przecież w łatwy sposób zwiększyć pakiet, czego nie można powiedzieć o sytuacji gdybyśmy chcieli pakiet zmniejszyć w trakcie umowy. Z danych statystycznych wynika, że przeciętny użytkownik mobilnego internetu (jako osobnej usługi na tablety czy laptopy) nie wykorzystuje obecnie nawet 5 GB danych. Dlatego też najbardziej dla nas ekonomicznym rozwiązaniem będzie jak największe wspomaganie się bezpłatnymi sieciami WiFi i adekwatnie do możliwości uzyskania dostępu do sieci WiFi wybranie jak najmniejszego pakietu danych od operatora telefonii komórkowej.
Jak wynika z powyższych informacji trudno jest właściwie optymalizować koszty ponoszone na nowoczesne mobilne usługi komunikacji głosowej i transmisji danych. Operatorzy na pewno nam tego zadania nie ułatwią.
Krzysztof Nieścioruk