Dodano: 01.09.2012
Szykują się rewolucyjne zmiany w ustawie Prawo Telekomunikacyjne. Zmiany te częściowo wymuszone są regulacjami obowiązującymi w ramach Unii Europejskiej. Projekt zmian do ustawy prawdopodobnie trafi do sejmu już tej jesieni. Jednym z ważniejszych zapisów to art. 56 ust.2 który mówi , że możliwe są dwie formy zawierania umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych : forma pisemna lub elektroniczna jako formularz na stronie internetowej operatora ( Dostawcy Usług ). Udogodnienie to ma zwiększyć elastyczność i szybkość zawierania umów a także swobodę w zakresie dokonywania zmian w treści umowy. Zakłada się , że z formy elektronicznej zawierania umowy korzystać będą przede wszystkim ludzie młodzi oraz osoby preferujące zakupy on-line.
Ważną zmianę do Prawa Telekomunikacyjnego wprowadza artykuł 56 ust. 3 który mówi , że umowa o świadczenie usług telekomunikacyjnych powinna w jasnej, zrozumiałej i łatwo dostępnej formie określać główne zasady świadczonej usługi a w szczególności elementy składające się na opłatę abonamentową, zasady dokonywania zmian w umowie, tryb przedłużania i rozwiązania umowy, wskaźniki jakościowe świadczonych usług itp. Będzie to duże udogodnienie dla klientów zwłaszcza w zakresie jasnej i zrozumiałej konstrukcji cenników za usługi. Obecnie , nawet osoby z branży ( do jakich chciałby zaliczać się autor tego artykułu) mają problemy ze zrozumieniem i rozszyfrowaniem wszystkich zawiłości cennikowych zawartych w niektórych regulaminach ofert promocyjnych. Ponadto umowy i regulaminy przedstawiane są w nieczytelnej formie graficznej z reguły ze zbyt mała czcionką – uniemożliwiającą odczytanie treści nawet przez osoby bez wad wzroku.
W wielu przypadkach oferty są celowo zagmatwane aby utrudnić klientowi łatwe porównanie z konkurencyjną propozycją innego operatora. Klasycznym tego przykładem są tzw oferty dopasowane gdzie klient powinien z góry określić szczegółowo z jakich usług będzie korzystał np. ile będzie dzwonił do poszczególnych operatorów a ile w ramach swojej sieci, ile będzie wysyłał sms-ów, ile będzie korzystał z Internetu. Szczegółowe określenie progów na poszczególne usługi powoduje , że klient zawsze będzie płacił za dużo to znaczy w przypadku gdy nie wykorzysta zadeklarowanej wartości usług a także gdy przekroczy tę wartość. Zazwyczaj po przekroczeniu zadeklarowanych progów cena usługi jest znacznie droższa niż liczona w ramach abonamentu.
Ponadto , nowelizacja ustawy normuje również czas trwania umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych. Zgodnie z art. 56 ust. 4a - okres obowiązywania umowy, dla konsumentów, może wynosić maksymalnie 24 miesiące. Operator ma także obowiązek przedstawić ofertę na okres nieprzekraczający 12 miesięcy.
Krzysztof Nieścioruk