Ranking ofert abonamentowych ,, tylko sim"

Sonda
SONDA : Która sieć ma najlepszą ofertę ,,tylko sim,,
Play
Orange
Plus
T-Mobile
Nju mobile
Heyah
Red Bull Mobile

Silna przecena rynku w segmencie ,,tylko-sim,,

Dodano: 01.05.2013

 

25 kwietnia br. PTK Centertel wprowadził nową markę telefonii komórkowej pod nazwą nju mobile.

Oferta obejmuje segment ,,sim-only” w kategoriach post-paid i pre-paid  i jest zaskakująco atrakcyjna. Cennik podstawowy oferty z rachunkiem to: 19gr./min, 9 gr./sms, 19gr. za transfer 1MB. Wysokość rachunku dla abonenta wyliczana jest zgodnie z w/w stawkami, ale tylko do pewnych ustalonych poziomów cenowych. Powyżej tych poziomów usługi stają się bezpłatne i nielimitowane. Za rozmowy nie zapłacimy więcej jak 29 zł, za sms-y i mms-y nie więcej jak 9 zł i za Internet nie więcej niż 19 zł. Cały rachunek nie może przekroczyć 29 zł jeśli telefonu używamy wyłącznie do rozmów, 38 zł (jeśli rozmawiamy i wysyłamy sms-y) albo 57 zł za wszystkie usługi (z Internetem z pakietem 1GB). Oferta pre-paid również przedstawia się bardzo atrakcyjnie. Za maksymalnie 2 złote dziennie dostajemy nielimitowane rozmowy i sms-y i pakiet danych do Internetu 100MB.

Na pierwszy rzut oka cała oferta robi imponujące wrażenie. Po głębszej analizie widać, że jest przemyślana i długo przygotowywana.

Patrząc wstecz,  już od kilku miesięcy trudno było znaleźć w sieci Orange, w segmencie klienta indywidualnego, oferty abonamentowe typu sim-only.  Funkcjonowała tylko jedna oferta typu ,,no limit” z abonamentem 88 zł.  W ramach planów taryfowych Smart Plan (Multi, Halo i Mix) można było, co prawda zakupić ofertę bez telefonu, ale była ona całkowicie niekorzystna dla klienta. Umowa mogła być zawarta na czas nieokreślony, ale z odstraszającą opłatą aktywacyjną w wysokości 300 zł. Wydawało się, że Orange odpuścił sobie ten segment rynku z różnych powodów. Chociażby dla osiągnięcia lepszego wskaźnika ARPU (average revenue per user). Wskaźnik ten jest zbytnio gloryfikowany przez operatorów komórkowych, ponieważ określa średni przychód na użytkownika. W przypadku ofert typu ,,tylko-sim” ARPU jest bardzo niskie ponieważ nie występuje zjawisko subsydiowania terminali (klient nie spłaca w abonamencie kosztu urządzenia). Z obecnej perspektywy, po uruchomieniu nju mobile, widać wyraźnie, że chodziło chyba o to, aby nowa sieć nie konkurowała i nie dublowała ofert z istniejącej sieci Orange.

Oferta PTK Centertel jest dużym zaskoczeniem na rynku

Przywykliśmy już do sytuacji, że to Play czy T-Mobile wyprzedzał konkurentów niższą ceną i zmuszał ich do modyfikacji swoich ofert. Tym razem sytuacja się odwróciła. Play już odpowiedział nową ofertą w ramach  platformy Red Bull Mobile. Operator T-Mobile szykuje odpowiedź w ramach swojej sieci Heyah. W ciągu kilku dni nastąpiła silna, niespotykana wcześniej, przecena rynku usług telefonii komórkowej. Wysokość tej przeceny jest znaczna i oznacza , że wszelkie oferty typu ,,tylko sim”  bez Internetu z dowolnym pakietem rozmów i z abonamentem powyżej 29 zł tracą jakikolwiek sens i nie powinny być dalej oferowane przez operatorów. Konkurowanie w ramach ofert z pakietami rozmów może zaczynać się poniżej progu 29 zł. Pamiętajmy również o tym, że to segment ,,sim only” wyznacza czystą cenę usługi telekomunikacyjnej – usługi nie obciążonej kosztem subsydiowania terminali i dlatego można się także spodziewać przeceny w segmencie ofert z telefonem.

Przypatrując się bliżej propozycji cenowej niu mobile wyraźnie widać, że stawki w cenniku podstawowym są dużo niższe niż w cenniku sieci Orange. Porównując jednak z obecną ofertą FORMUŁA w sieci Play to nju mobile nie wygląda już tak imponująco. Abonenci Play już od początku stycznia br. mają cennik podstawowy ze stawką 0,19 gr/min a oprócz tego bezpłatne nielimitowane połączenia i sms/mms-y wewnątrz sieci. Powstaje zatem pytanie czy oferta typu nju mobile czy też inna nielimitowana (jak Red Bull Mobile) z abonamentem za rozmowy na poziomie 29 zł będzie zawsze dla klienta korzystniejsza ? Aby odpowiedzieć na to pytanie warto najpierw zapoznać się z danymi statystycznymi. Według ostatnich danych udostępnionych przez sieć Orange wskaźnik ARPU tj. średni przychód na abonenta (nie tylko sim-only) I kwartale 2013 r. wynosił ogółem 60,4 zł (dla post-paid). Czyli, można powiedzieć, ze prawie połowa abonentów nie przekracza maksymalnej kwoty rachunku ustalonej w nju mobile tj. progu 57 zł . Oznacza to, że spora część abonentów płacić będzie rachunek według stawek podstawowych 19 gr/min czy 19 gr/ 1MB. Niestety nie są to, na dzień dzisiejszy, stawki dobre. W tradycyjnych ofertach pakietowych cena za minutę połączenia może być znacznie niższa i wynosić nawet kilka groszy.

W ofercie nielimitowanej nju mobile koszty rozmów, sms-ów i transmisji danych są rozliczane oddzielnie a maksymalny rachunek może wynieść 57 zł ( 29 + 9 + 19). Jeżeli kwoty te przeliczymy na jednostki to płacimy tylko za pierwsze 152 minuty (po 19 gr/min), za pierwsze wysłane 100 SMS-ów (47 MMS-ów)  i za transmisję danych do 100 MB. Ale niestety płacimy drogo. Cena 19 zł  za transfer  100 MB to cena nie do zaakceptowania. I tu powróćmy ponownie do danych statystycznych. Według międzynarodowego zrzeszenia CTIA statystyczny użytkownik smartfona zużywa tylko 700 MB danych miesięcznie. Wynika z tego, że prawie wszyscy klienci używający Internetu zapłacą za transfer 19 zł, mimo, że nie zużyją całego pakietu 1 GB a co dziwniejsze zapłacą całe 19 zł, mimo że zużyją tylko 10% pakietu.

W tradycyjnych ofertach pakietowych jak np. Formuła w Play w których nie przyznano pakietu danych funkcjonuje mechanizm ,, bezpieczy Internet”. Polega on na rozliczaniu progowym transferu i wprowadzeniu ogranicznika kosztów do 20 zł miesięcznie gdy abonent przekroczy 1 GB. W ofertach z dedykowanym pakietem internetowym za 0,5 GB zapłacimy 10 zł a za większe pakiety (1 do 2,5 GB) 20 zł. Widać więc, że proponowany pakiet danych w ofercie nju mobile nie jest ofertą  bardzo atrakcyjną.

Z danych statystycznych przedstawionych przez Orange możemy również dowiedzieć się o średniej ilości minut wykorzystywanej przez użytkownika (AUPU - Average Usage Per User). W I kwartale 2013 r wskaźnik ten wynosił 253 minuty ( dla post-paid). W uproszczeniu wynika z tego, że statystyczny klient zapłaci za 253 minuty 29 zł. Czyli 11 groszy za minutę. Niestety nie jest to rewelacyjna stawka na dzień dzisiejszy, ponieważ w ofertach pakietowych możemy osiągnąć już stawkę kilku groszy za minutę.

Jak widać z powyższych wywodów oferta nju mobile jest ofertą bardzo atrakcyjną ale dla klientów intensywnie rozmawiających.

Najbardziej wskazana jest dla abonentów wykorzystujących miesięcznie powyżej 400 minut rozmów. W takim przypadku uzyskamy stawkę poniżej 7 gr/min. Gorzej jest w przypadku korzystania z Internetu. Oferowany pakiet 1 GB za 19 zł wydaje się zbyt drogi biorąc pod uwagę fakt, że już wykorzystanie pakietu w 10% powoduje konieczność zapłaty całej ceny. Pomijając w dalszej analizie usługę dostępu do internetu, można powiedzieć, że oferty oparte o pakiety rozmów mają nadal racje bytu, ale tylko w niskich abonamentach poniżej 29 zł. Każda oferta, poniżej tej magicznej kwoty a oferująca pakiet minut w cenie poniżej 19gr/min i ewentualnie dodatkowe płatne pakiety sms-ów ( tańsze od 9 zł) w cenie poniżej 9gr/sms, będzie konkurencyjna i może znaleźć swojego klienta. Oprócz tego powstawać może szereg ofert łączonych z różnej wielkości płatnymi pakietami danych w atrakcyjnych cenach.

 

Podsumowując należy stwierdzić, że pojawienie się nju mobile na pewno spowoduje pozytywne zmiany na naszym rynku telefonii komórkowej. Duża konkurencyjność na rynku zawsze służy interesom klientów.

Krzysztof Nieścioruk

Autor: j.w.
Źródło: własne
Komentarze
Brak komentarzy
Zobacz więcej nowości
baner reklamowy-1 baner reklamowy-2